Chodíme a rosteme!

Autor: Petra Běnková
27/11/2023

Počty aktivních účastníků výzvy nadále rostou! Ještě v dubnové výzvě se aktivně zapojilo 12 845 lidí a 67 měst. V říjnové výzvě je to dokonce 14 120 aktivních účastníků a 76 měst. Kdo všechno se zapojil, kolik toho nachodil a jaká jsou nej podzimní výzvy?  

STATISTICKÉ OKÉNKO NA ÚVOD

Mezi účastníky výzvy převažovaly i tentokrát ženy, bylo jich 69 % ze všech zúčastněných. Mužů bylo výrazně méně, 4 360. Ve valné většině případů účastníci spíše opravdu chodili než běhali. Dohromady jsme ušli a uběhli přes 110 000 kilometrů denně, což je skoro tolik, jako bychom každý den třikrát obešli zeměkouli!

Každý účastník si na začátku výzvy musel nastavit vlastní osobní výzvu – kolik kilometrů se pokusí každý den ujít. Aby svou výzvu splnil, bylo potřeba ujít vybranou vzdálenost nejméně ve 27 dnech. Nejméně účastníků si sice zvolilo soba (30 km), ale ti, co si ho vybrali, dokázali dobře odhadnout své možnosti a 30 % z nich svou osobní výzvu splnilo. Větší úspěšnost měly pouze želvy (1 km), a to 37 %.

Výzvu podpořilo 76 měst. Nejúspěšnější v kategorii Města, ve kterých to šlape (nad 10 000 obyvatel)  byl Šternberk, v kategorii Mníšecká výzva (2 500 - 10 000 obyvatel) Fulnek a nejlepší Galskou vesnicí (do 2 500 obyvatel) byla Pustá Rybná.

JDEME NA PIVO! 

Lidé mohli soutěžit sami za sebe, nebo v 4 až 10 členných týmech. Aktivních týmů bylo v soutěži 1 342. Týmy byly často tvořeny buďto partou kamarádů, kolegů z práce nebo i rodinou. Jedním z týmů byl například vítězný čtyřčlenný tým Fait Family nebo tým Jdeme na pivo! Úsměvné bylo, že součástí takto nazvaného týmu byli nejen dospělí ale i děti.

Jedním z nich byl i patnáctiletý syn s přezdívkou True_Hanzo, který byl zároveň nejlepším mužem v kategorii do 18 let! „Ze začátku nás ani nenapadlo, že s tím takhle uspěje, ale přináší to své ovoce.” řekla o jeho úspěších maminka. “A ten název týmu vám předpokládám nevadí, když jste také jeho součástí?” ptala se moderátorka na vyhlášení. “Takže když jste šli na pivo, alespoň jste to měla pod kontrolou a mezitím, co si všichni dali pivo, chlapci museli kofolu, “ doplnila ještě moderátorka, mezitím co maminka s úsměvem přikyvovala.  

Z PLZNĚ DO MADRIDU JAKO PÁR, NA BEZDĚZ S KAMARÁDY!

Partneři či kamarádi mohli soutěžit také v partnerských týmech, které jsou tvořeny dvěma účastníky. Tým získává tolik bodů, kolik ten den získá jeho slabší článek. Nejlepší v tomto ohledu byl partnerský tým Senioři, který ušel dohromady 1 970 kilometrů, což odpovídá zhruba vzdálenosti pěšky z Plzně do Madridu.

Další možností, jak se zúčastnit v týmu, bylo chodit za firmu, nebo za školu. Zúčastnila se například Základní škola Morkovraty. „Jsme malotřídka, v prvním až pátém ročníku máme zapsáno 47 dětí, z toho se aktivně zapojilo 20. Je to obrovský úspěch, vůbec jsme ho nečekali. Děti se navzájem ráno hecovaly. Měli jsme i dva společné výlety o víkendu, za ně nám tam naskákaly body,“  řekla třídní učitelka malotřídky Kateřina Petáková. Výzva její žáky zaujala, jeden z nich si dokonce přeje dostat chytré hodinky od Ježíška na Vánoce. 

Podpořit svoji třídu chtěli i kluci z Turnova, kteří v říjnu vyrazili kolem půlnoci na Bezděz. „Šli jsme oklikou, byla nám strašná zima. Mysleli jsme, že to vzdáme. Část z nás to v půlce vzdala, ale zbytek z nás to silou vůle došel i  zpátky, tam odkud jsme vyšli. Jsme na sebe pyšní, že jsme to zvládli,“ přiblížil své pocity jeden z chlapců. Trasa měla dohromady 81 kilometrů! Bohužel ani toto úsilí však nakonec nestačilo k tomu, aby škola porazila ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice nad Mohelkou, která ušla průměrně 282 kilometrů denně.


VE FIRMÁCH TO ŠLAPE!

Zatímco děti soutěžily za školu, dospělí mohli chodit za firmu. „Zdravá rivalita se tu projevuje. Průběžně sleduji, kolik toho nachodí mí kolegové, je to motivující. Náš tým je různorodý. Máme v něm například člena, který byl minulý rok „týmovým šnekem“ a tento rok je mezi nejlepšími. Heineken se pravidelně zapojuje, mezi zaměstnanci se z toho stává tradice. Říjnová výzva je se zhoršujícím se počasím náročnější, ale zároveň je to motivace se hýbat a navzdory ne vždy ideálnímu počasí udělat něco pro své zdraví. Každý krok se počítá!“ řekla generalistka lidských zdrojů z pivovaru Heineken, který vyhrál nevyřčený souboj mezi třemi největšími českými pivovary. Z Heinekenu se do výzvy zapojilo více než sto zaměstnanců.

Ještě lépe než nejlepší z pivovarů dopadla Generali Česká pojišťovna, která soutěžila ve dvou týmech - Generali Česká pojišťovna a. s. a Generali Česká Distribuce a. s. Přestože byl distribuční tým méně početný, byl úspěšnější a skončil mezi firmami na třetím místě. Celkem se zapojilo 1 168 zaměstnanců. “Akce podpořila pohyb nejen v naší firmě, ale i po celé České republice. Je to krásná práce, mockrát za ni děkujeme,” řekla manažerka Generali České pojišťovny Petra Floriánová.

Suverénně nejlepší ve firemní výzvě bylo zájmové sdružení Šílené běžecké výzvy s průměrem téměř 6 000 kilometrů denně. Z nešílených účastníků firemní výzvy byl hned za nimi nejlepší Krajský úřad Královehradeckého kraje, ve kterém chodilo 48 zaměstnanců. Tito zaměstnanci ušli v průměru 521 kilometrů denně a stali se tak první mezi mezi úřady. Diplom a medaili si na pódiu převzal radní Královehradeckého kraje pan Adam Valenta. Druhým úřadem v pořadí se stal magistrát města, kde se konalo letošní jarní vyhlášení - Prostějov.  První opravdovou firmou ve firemní výzvě se stala firma SCHOTT.

V další výzvě, která proběhne v dubnu, se může zapojit i vaše firma - více na webu jako firma - 10000 kroků ke zdraví (desettisickroku.cz).


UZNÁNÍ SI ZASLOUŽÍ NEJEN TI NA PRVNÍCH PŘÍČKÁCH

Ačkoliv je výzva zejména o překonávání svých vlastních hranic, utkali se účastníci i v žebříčcích bodové soutěže. Nejlepším mužem byl Slavistak z Příbrami, který splnil svou osobní výzvu soba (30 km). Průměrně denně ušel přes 61,5 kilometru. „Chodím do dvanácti hodin, pak si připravím svačinu a jdu na oběd. Chodím zase od třinácti a končím po dvaadvacáté hodině,“ prozradil svůj recept téměř 67letý muž, když si přebíral putovní Drtikolův pohár. Mezi ženami byla nejúspěšnější Veronika Osičková, která se trochu podcenila ve své osobní výzvě, když si zvolila kočku (7,5 km), nakonec průměrně ušla zhruba o 29 kilometrů více. Bohužel na vyhlášení nedorazila, takže jsme nemohli zjistit její recept. 

Velké uznání si zaslouží nejen ti, kteří toho nachodili hodně, ale zejména ti, pro které chůze není tak jednoduchá – starší lidé a lidé s vyšším BMI. Pro tyto lidi je pravidelný pohyb složitější, ale o to důležitější. V říjnu se aktivně zúčastnilo 379 seniorů starších 65 let. „Chtěl bych poděkovat partě, co dala tuto akci dohromady. Stojí to za to. Vyhnalo to hodně lidí ze židlí do přírody a zaplať pánbůh za to. S manželkou chodíme spolu. I když máme špatnou náladu, nebo je špatné počasí a prší, zvedneme zadek ze židle a jdeme se ven do lesa projít. Člověk bojuje o své zdraví. Je dobře, že nám to šlape,“ řekl ve svých 86 letech nejstarší účastník výzvy Miroslav Ondra. Během měsíce nachodil téměř 269 kilometrů a splnil si tak svou osobní výzvu žirafa (5 km). 

Mezi ženami ovládla tuto kategorii o dva roky starší dáma s přezdívkou Emilka. „Je to to, co člověka drží v životě. Chtěla bych být jako důchodce aktivní. Jedině, když člověk přestane být aktivní, tak je to špatné. Takže chodit a potom je všechno dobré,“ uvedla žena, která místo plánovaného jednoho kilometru denně ušla v průměru šest. Za říjen ušla skoro 174 kilometrů


ZHUBNOUT SKORO STO KILO? JDE TO!

Výzvy se aktivně zúčastnilo 285 lidí s BMI vyšším než 40, což značí nejvyšší stupeň obezity, a to obezitu třetího stupně. Výzvě 10 000 kroků se daří  některé z takových lidí motivovat k pravidelnému pohybu a následnému zhubnutí.

Inspirativní je příběh Jiřího Mahdala, který během loňské výzvy shodil 13 kilogramů a dohromady pak 92„Doufám, že v některé z příštích výzev přijdu a budu mít taky půlku člověka dole jako Jirka Mahdal. Mám tým Budoucí laně a moje laně postupně hubnou.  Když jsme začínaly, naše nejtěžší účastnice měla 140 kilo a teď je na 98. Téměř všechny už jsou pod 100 kily. Moje laně hubnou a postupně se propadáme v žebříčku. Vyhráváme u nás v Turnově, v republice jsme byly jednou třetí, teď jsme šestnácté… Propadáme se a jsme za to rády. Budeme úplně poslední, pokud to bude znamenat, že dosáhneme na optimální váhu,“ nechala se slyšet Petra Holanová, která se z účastnice výzvy stala postupem času členkou organizačního týmu.

VŠICHNI JSME AMBASADORY ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU

Záleží na každém z nás, jestli se bude hýbat a jak moc. Výzva nás sice může namotivovat, ale nakonec je to stejně o nás a našem odhodlání. „Pohyb se nedá předepsat na recept. Projekt 10 000 kroků je symbolem, že se naše společnost mění směrem k větší zodpovědnosti za své zdraví. Každý účastník výzvy je ambasadorem zdravého životního stylu,“ zhodnotil bývalý ministr zdravotnictví a ředitel Fakultní nemocnice Hradec Králové Leoš Heger výzvu 10 000 kroků během jejího slavnostního vyhlášení.

Děkujeme všem, kteří se zúčastnili. Bez vás by 10 000 kroků nemohlo být! Naviděnou na jaře...

Děkujeme rovněž našim generálním partnerům Generali České pojišťovně a Ministerstvu pro místní rozvoj za finanční podporu akce.

Aktuality

Generální partneři

Hlavní mediální partner

Hlavní partneři

Mediální partneři