Jak začít a jak nepřestat

15/03/2021

Začátky jsou vždy náročné, ale jak říká jeden můj oblíbený citát „I ten nejmenší krůček může být začátkem největšího skoku“ nebo o něco pragmatičtější „Nejlepší způsob, jak začít, je přestat mluvit a začít dělat.“

Chůze, potažmo běh, jsou nejpřirozenějším lidským pohybem. Když jsme byli malí, nemohli jsme se ho nabažit. Přinášel nám nezávislost a radost, stavěl před nás výzvy a otevíral nám obzory. Postupem času nás však dohnala lenost a moderní technologie zajistili náš přesun s minimem námahy. Čas věnovaný chůzi nám najednou připadal zbytečný a vysoká rychlost, kterou se přesuneme mezi počátkem a koncem cesty, klíčová. Zapomněli jsme se umět zastavit, vnímat okolí, vidět lidi, cesty, krajinu, propojovat místa, cítit námahu a mít radost.

Na následujících řádcích se dozvíte pár tipů, jak chůzi opět zařadit do svého života. Samozřejmě ne všichni mají možnost je všechny využít, a ne všichni mají k tomu stejné podmínky. Každý to máme jinak a já s oblibou tvrdím že, „kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá důvody.“

Pro potřeby tohoto článku jsem se rozhodla rozdělit chůzi (myšleno i běh) na dvě kategorie:

  • Užitková – vykonáváme ji z důvodu přemístění z bodu A do bodu B. Typicky se jedná o cestu do práce, za službami a jinými povinnostmi. Cíl cesty je hlavním důvodem vykonávané cesty.
  • Volnočasová – vykonáváme ji za účelem si odpočinout a strávit nějaký čas na čerstvém vzduchu. Typicky se jedná o procházky o víkendu nebo odpoledne po práci a cíl cesty není hlavním důvodem této aktivity.

 

JAK ZAČÍT, PRO ZAČÁTEČNÍKY

Pomalu. Obzvlášť pokud jste toho do teď moc nenachodili. Nepřeceňujte své síly a vkládejte chůzi postupně do drobných částí dne tak, aby vám to bylo příjemné. Množství kroků postupně zvyšujte a nezapomeňte, že důležitá je hlavně pravidelnost a že méně, je někdy více. Lepší než se jednou za týden o víkendu zničit, je věnovat se chůzi každý den chvíli.

Tipy pro užitkovou chůzi

  • Jezdíte-li do práce veřejnou hromadnou dopravou, zkuste vystoupit o zastávku dřív a zbytek dojít pěšky. Pokud jezdíte autem, zaparkujte ho o něco dál od cíle a zbytek dojděte pěšky.
  • Zvažte, zda není možné jít pěšky
    • Celou cestu do práce
    • Na nákup
    • S dětmi do školy/školky
    • Na úřad, poštu a za dalšími službami
  • Nenechávejte si vozit oběd kurýrem nebo nosit kolegou. Běžte na oběd pěšky.
  • Používejte pevné schodiště místo eskalátorů a výtahů.
  • Místo supermarketu si vytipujte místní specializované obchůdky (např. pekař, řezník, zelinář) a dle potřeby je pěšky navštěvujte.

Tipy pro volnočasovou chůzi

  • Podívejte se na turistické značené okruhy ve vašem okolí (třeba na Mapy.cz).
  • Navštivte nejbližší park, lesopark a projděte ho křížem krážem.
  • Podívejte se na doporučené turistické cíle a zajímavosti, naučné stezky nebo předem vytvořené okruhy. (Často uvedeno na webových stránkách města nebo v místním informačním centru. Podívejte se, co nabízejí do výzvy zapojená města.)
  • Nechejte si poradit od kamarádů a známých jejich oblíbené trasy.
  • Běžte se projít a navštívit svého kamaráda, známé (pokud to vládní nařízení umožňují).
  • Vezměte na procházku partnera, děti nebo psa a projděte co nejvíce uliček a míst v okolí do půl kilometru, další dny okruh zvětšujte.

Z hlediska vaší bezpečnosti nezapomeňte vždy mít s sebou nabitý mobilní telefon, pití a svačinu. Podívejte se na trasu předem, zjistěte si možnosti návratu z různých míst na trase. V případě, že máte nějaké zdravotní komplikace, poraďte se o svém záměru (začít více chodit) s lékařem.

 

JAK NEPŘESTAT, PRO POKROČILÉ 

V případě, že už jste se rozchodili, auto vytahujete jen na dlouhé trasy, přestupy na jednu dvě zastávky vám přijdou zbytečné, všechny zajímavosti v okolí máte několikrát navštívené a své nejbližší parky znáte jako své boty, nabízím pár tipů, jak je možné váš chodecký život ještě zpestřit.

Tipy pro užitkovou chůzi

  • Obměňte svou pravidelnou trasu, vytvořte si několik variant podle nálady a okolností.
  • Zahněte do uliček a na cesty, které jste doposud jen míjeli, vyzkoušejte i stezky a pěšiny, které v mapě nenajdete.
  • Praktikujte pracovní i kamarádské schůzky/setkání během procházky.
  • I při chůzi je možné telefonovat ;)
  • Přečtěte si něco zajímavého o historii, architektuře nebo aktuálním dění v jiné části města, než bydlíte/pracujete a běžte se tam podívat např. cestou z práce.

Tipy pro volnočasovou chůzi

  • Vyhledejte si zajímavosti k okolním místům a běžte je navštívit.
  • Dejte si nějaký cíl ve smyslu: vyhledám a navštívím co nejvíce studánek (posedů, altánků, cukráren, pivovarů…) v okolí.
  • Zjistěte a navštivte „nej“ body v okolí např. nejvyšší kopec, nejnižší bod, nejstarší strom…
  • Pokud jdete ve dvou, můžete vyrazit libovolným směrem a na každém rozcestí si střihnout „kámen, nůžky, papír“ a podle toho se rozhodnout, jakou cestou půjdete dál.
  • Hoďte si dvěma kostkami, nastupte na první autobus, co přijede, a vystupte na zastávce v pořadí dle hodu kostkou (pozor na dálkové spoje ;).
  • Vyrazte jedním směrem a ten se pokuste držet, jak jen to půjde nebo po předem stanovený čas. Alespoň rámcově si zjistěte možné způsoby návratu.
  • Využijte nějakou již existují hru založenou na výletech a procházkách do okolí. Např. Geocaching

 

Pokud chodíváte stejné trasy, nemáte prostor na změnu a prostředí vám nic moc nepřináší, osvědčil se mi poslech podcastů nebo audioknih. Je toho dnes celá řada. Pozor ale na bezpečnost! Sluchátka v uších jsou častou příčinou dopravních nehod. 

Modul: Články
Uděláte něco pro své zdraví? Pravidelný pohyb je skvělá volba!

Výzva 10 000 kroků Vám pomůže začít!

Registrovat se

Generální partner

Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

Spolupracujeme