Čistou stopou aneb stojí za přečtení

17/03/2021

Webové stránky Čistou stopou Prahou už několik let ponoukají čtenáře k větší míře aktivity při přesunech všeho druhu, než kterou mají v pohodlné, leč příliš těsné ulitě automobilu. Je to totiž svobodnější, zdravější a bezemisní – tedy ohleduplné k okolí. A také zábavnější! Nabízíme výběr z článků, které web věnoval chůzi a mohly by vám být užitečné:

ZDRAVÍ AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ

Že je chůze prospěšná a zdravá, to vám dnes řekne i malé dítě. Ale už sotva vám prozradí 20 zcela konkrétních oblastí lidského zdraví, kterým jde nesmírně k duhu, a navíc i proč… Počasí bývá na jaře vrtkavé, a tak se určitě vyplatí respektovat sedm rad pro šťastné a zdravé návraty z pěších cest… Víte, jaký je rozdíl mezi dolními končetinami a koly auta? Nohy vám nikdo neukradne, ale když se poškodí, nové neseženete… Proto se o ně musí pečovat.

 

Čtěte:

CHŮZE JAKO DOPRAVA

Aby se pozitivní dopady chůze mohly projevit na zdraví, musí být tato aktivita prováděna svižně a pravidelně. Ale kde na to má vzít chudák člověk čas? Řešením je chůze jako doprava… Odhodlání chodit do práce po svých má řadu dobrých důvodů… A jsou i takové, v nichž nejde pouze o zdraví.

 

Čtěte:

UŽ ŽÁDNÉ VYTÁČKY A ODKLÁDÁNÍ

Chůze je ten nejpřirozenější a nejzdravější pohyb, zvládne ho každý a je prakticky zadarmo. Tak na nic nečekejte a začněte s ní už dnes či zítra… Doporučit vám můžeme pár jednoduchých pravidel: Choďte do práce, choďte i na nákupy, ohlašujte své podněty pro zlepšení podmínek pro chodce, dodržujte předpisy a buďte ohleduplní k ostatním.

 

Čtěte:

CO KDYŽ SE VÁM NECHCE VYSTRČIT NOS ZE DVEŘÍ?

Existuje pár osvědčených fíglů, jak se k chůzi motivovat (patří k nim mimochodem i umění, jak se za své úsilí příjemně odměnit) a proměnit ji v něco tak samozřejmého, jako jsou hygienické návyky… A jak dlouho tedy trvá, než už vás ani nenapadne to „pro dnešek“ vzdát? Je to vlastně hodně dobré: sice přes měsíc, ale výrazně méně než dva.

 

Čtěte:

CHŮZE ZA ČASŮ KORONAVIRU

Jak co nejlépe přečkat všechna ta omezení, která přináší boj s čínskou nemocí a sama o sobě nebezpečně nahlodávají naše nervy a zdraví? Buďme aktivní, jak to jenom jde! Chůze, stejně jako ježdění na kole, vám pomůže dát do pořádku imunitní systém a pozvednout náladu… A mnohem efektivněji než nejrůznější (pseudo)diety zatočí s přebytečnými kilogramy, z nichž se stává začarovaný kruh: v lockdownu národ masivně tloustne, ale nadváha zhoršuje průběh nemoci.

 

Čtěte:

RŮŽENA NEBESKÁ, ŠVIHÁK LÁZEŇSKÝ?

Tak to tedy těžko. Smiřte se s tím, že s obuví i svršky, které se hodí ke svižné a pravidelné chůzi, moc společenského dojmu neuděláte… Pořádné boty jsou grunt – jaké zvolit a co si pohlídat při jejich výběru? Nepodceňujte ovšem ani zbytek, zvlášťtě když jaro umí ukázat i svou méně vlídnou tvář… Je proto užitečné vědět, do jakého oblečení jít.

 

Čtěte:

NE-LI BOSKY, Z NOHOU TROSKY…

Což o to, naboso se občas projde každý, i kdyby jenom doma či na pláži. Ale to není tento případ. Tady je řeč o chodecké aktivitě, jejíž vyznavači dokonale opovrhují naším tvrzením, že boty jsou grunt. Ti nejtvrdší se nerozpakují bosovat vždy a všude, bez ohledu na terén, haldy sněhu a kupu stupňů pod nulou. Ti měkčí varují před extrémy… Ke které skupině se přidáte vy?

 

Čtěte:

CHŮZE S HOLEMI JAKO PERFEKTNÍ TRÉNINK

Na rozdíl od té běžné je při severské chůzi s holemi čili nordic walking do pohybu zapojeno až 90 procent všech svalů v těle. Jde proto už o pořádný trénink celého těla! Jaké hole jsou právě pro vás ty nejlepší? A kde v Praze leží nejvhodnější trasy pro nordic walking ve městě?

 

Čtěte:

TŘI KAPKY NA KONEC

Chodecká mozaika poskládaná z postřehů posbíraných převážně v evropských metropolích... Jak jsou na tom „pěšáci“ tam? Chůze nemusí mít jen praktický význam, tedy například dopravní, turistický nebo zdravotní – na cestu po svých se lidé vydávají i z vyšších důvodů… Víte, co je Mezinárodní federace chodců, platforma Walk21 a Mezinárodní charta chůze?

Čtěte:

Modul: Články