Přirozená chůze je tím nejlepším sportem, kterému se můžete věnovat. Zaženete díky ní depku, posílíte své srdce, a dokonce i zhubnete

13/10/2021

Chůze je tou nejpřirozenější pohybovou aktivitou v našem životě. V dospělosti už ji máme natolik zafixovanou, že se nad jednotlivými kroky v podstatě nijak nezamýšlíme. Nepodceňujte ale její význam. I zdánlivě obyčejná chůze s sebou totiž přináší mnoho zdravotních benefitů. Jen je třeba provádět ji správně.

Každý krok se počítá

Pravděpodobně už jste někdy slyšeli o tom, že bychom každý den měli ujít alespoň 10 000 kroků. A to nejlépe v takovém prostředí, v němž panuje klid a harmonie. Zdá se vám těch deset tisíc jako příliš vysoké číslo? Není však třeba se děsit – toto množství odpovídá přibližně sedmi kilometrům denně. Nepočítají se sem totiž jen cílené procházky, ale i běžná chůze, která je součástí normálního životního stylu. Stejně jako třeba čištění zubů.

Obáváte-li se, že to u vás s počtem kroků, které za den uděláte, není až tak slavné (zejména pokud máte sedavé zaměstnání), není nic snazšího než si pořídit krokoměr či fitness náramek, který bude monitorovat veškerou vaši denní aktivitu. Snadno se tak dozvíte, že i těch 10 000 kroků možná nakonec zvládáte s přehledem. Ona se totiž počítá i obyčejná cesta do ledničky pro smetanu do kávy nebo na balkon s košem prádla. A pokud přeci jen těch kroků, i přes všechny běžné denní aktivity, budete mít málo, budete alespoň díky krokoměru vědět, že je třeba na sobě ještě zapracovat.

Jaké přínosy má obyčejná chůze

Chůze je pro nás tak přirozená, že se nijak nezamýšlíte nad tím, jestli má pro naše zdraví nějaké speciální benefity. Asi už jste někdy slyšeli, že zlepšuje fyzičku a posiluje svaly i klouby. Co jste ale možná dosud netušili, je to, že něco tak obyčejného, jako je chůze, patří mezi nejúčinnější bojovníky proti obezitě a je skvělou prevencí kardiovaskulárních nemocí.

Pokud navíc každý den ušlapete dost kroků, zlepšíte si okysličení mozku, zajistíte si lepší koncentraci i schopnost řešit různé problémy a eliminujte pocity deprese. Jak je vůbec možné, že chůze ovlivňuje i naši psychiku? Dochází při ní totiž k uvolňování endorfinů, což jsou hormony, které navozují pocity blaženosti. Jakmile se dostanou do našeho mozku a naváží se na jeho receptory, tělo se uklidní a sníží produkci stresového o hormonu kortizolu. Pocity marnosti, beznaděje či úzkosti už si na vás hned tak nepřijdou.

Než přijde první krok

Chcete-li posílit svou fyzickou kondici a čerpat i z dalších benefitů pravidelné chůze, je především důležité chodit správně. Než se ale dostaneme k samotné technice chůze, pojďme si říci, jak má vypadat výchozí pozice. Abyste si při jednotlivých krůčcích neublížili, měli byste mít hezky vzpřímenou páteř a stát s nohama na šířku boků, protože jedině tak nebudete zbytečně přetěžovat jak svoje kyčle, tak kolena a kotníky. Prsty mají směřovat rovně dopředu – ani směrem ven (nejste přeci baletka), ani směrem dovnitř.

Jak vypadá správná chůze

Když už nyní víte, jak máte správně stát, pojďme na první krůčky. Ještě než nohu zcela odlepíte od země, měli byste ji ohnout v kotníku. Pokud tomu tak není, je dost možné, že nemáte vhodnou, tedy dostatečně flexibilní obuv. Při jednotlivých krocích pak rozhodně nedošlapujte na špičky nebo na vnější strany chodidel ani nedopadejte tvrdě na paty. Důležité je naopak pokládat na zem celou plochu chodidla, rovnoměrně na něj rozkládat váhu a při jednotlivých krůčcích se odrážet od prstů.

Co se týče celkové pozice těla, při chůzi byste měli být krásně napřímení, hlavu byste neměli vystrkovat dopředu a určitě byste se také neměli předklánět. Přemýšlíte-li, co s rukama, i ty můžete do chůze zapojit. Pokud se totiž budou během chůze volně pohybovat, přispějí tím k přirozené rotaci páteře. Budete-li je naopak držet v pravém úhlu a silou jimi hýbat (podobně, jako když běžíte), při chůzi je navíc posílíte. Na co mnozí stále zapomínají, a to nejen při chůzi, je také správné dýchání. To má odpovídat rytmu chůze, podporuje okysličení mozku a zdravý krevní oběh a při rychlé chůzi předchází nepříjemnému píchání v boku.

Co se děje při nesprávné technice chůze

Jestliže vás při chůzi bolí například záda nebo kyčle, je to jasným signálem toho, že děláte něco špatně, a zbytečně si tím tedy ubližujete. Někdo se hrbí, jiný zase chodí s bradou vystrčenou dopředu. Tím se posouvá celkové těžiště těla, svaly na zádech se přetěžují, a nejvíce pak trpí zejména krční páteř spolu se svalstvem na šíji.

Odborníci zároveň varují, že předsunutí hlavy je v dnešní době poměrně časté a je dané tím, že jednak často sedíme u počítače, a jednak až moc koukáme do mobilního telefonu. Ano, i tím, že na procházce neustále kontrolujete svůj smart phone, škodíte svým zádům. Dalším nešvarem je pak také dupání – svaly, vazy či klouby nezvládají nárazy tlumit, a vibrace se tak přenášejí výš. Snadno vás tak mohou začít bolet nejen kolena, ale i krční páteř, nebo dokonce hlavy.

I na obuvi záleží

Chcete-li svému tělu chůzí prospět, je kromě samotné techniky chůze důležitý i správný výběr obuvi. Úplně nejpřirozenější je chodit úplně na boso, ale ne vždy je k tomu příležitost. Ve chvílích, kdy je venku zima nebo vás čeká nerovný terén, bahno a podobně, můžete si zvolit barefooty, které požitek z chůze zaručeně znásobí. Nicméně pokud bosým botkám neholdujete, i tak pamatujte, že se na procházku rozhodně nehodí dámské lodičky na jehlových podpatcích, pantofle nebo boty, které se vám při chůzi vyzouvají. Za prvé by to nebylo zrovna dvakrát příjemné a za druhé byste zbytečně zakopávali, nebo si dokonce vyvrtli kotník.

Chůzí ku zdraví

Je zajímavé že i něco tak zdánlivě obyčejného, jako je chůze, může prospět našemu fyzickému i duševnímu zdraví. Snažte se tedy každý den ujít alespoň oněch zmíněných 10 000 kroků, a sami uvidíte, že se vám vaše tělo odvděčí. Pokud si navíc budete hlídat správnou techniku chůze, dost možná se i zbavíte bolestí hlavy či krční páteře

Správnou techniku chůze si můžete osvojit pod odborným vedením na Klinice pohybu, kterou zaštiťuje partner Výzvy 10 000 kroků a největší prodejce barefoot obuvi v České republice, naBOSo. Přirozený pohyb a zdravé nohy je pro naBOSo prioritou.




 

 

 


Modul: Články

Generální partner

Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

Spolupracujeme